Białko i jego rola w zdrowej diecie

Zdrowa dieta opiera się na bardzo prostej zasadzie: ma być skomponowana w taki sposób, by znalazły się w niej zalecane ilości wszystkich składników pokarmowych. Ważne są tu węglowodany, dzięki których nasz organizm czerpie energię do codziennej pracy, ważne są też witaminy i minerały, bez których poszczególne narządy naszego ciała nie są w stanie prawidłowo funkcjonować. Istotny jest błonnik, będący bezcennym wsparciem dla naszego przewodu pokarmowego, a także tłuszcze, które w pewnej ilości są nam niezbędne. Zdrowa dieta nie może się też obejść bez tak ważnej substancji, jaką jest białko. Jaką rolę odgrywa ono w zdrowym menu? W jakich produktach spożywczych możemy znaleźć do najwięcej?

Białko jest nam niezbędne do życia. To ono jest podstawowym budulcem mięśni i skóry, to bez niego nie mogą się obejść nasze włosy i paznokcie. Bez białek w naszym organizmie nie mogą przebiegać w prawidłowy sposób procesy, które mają ogromny wpływ na nasze życie. Odpowiednia ilość białka w codziennej diecie ma ogromny wpływ na nasz stan zdrowia oraz na nasze samopoczucie. Gdzie zatem możemy szukać tej ważnej dla życia substancji?

Zdrowa dieta powinna uwzględniać dwa typy białek: białka pochodzenia zwierzęcego oraz białka pochodzące z produktów roślinnych. Ten pierwszy rodzaj białka obecny jest w mięsie oraz w ich przetworach, z kolei białka roślinne można znaleźć w takich produktach, jak nasiona roślin strączkowych, orzechy czy produktu pochodzące z soi. Tofu, miso, różne odmiany fasoli – oto najlepsze źródła białka dla tych, którzy ze swej diety postanowili wykluczyć mięso.